محافظ برق چیست و چه زمانی باید از محافظ ولتاژ برق استفاده کرد؟

محافظ برق چیست و چه زمانی باید از محافظ ولتاژ برق استفاده کرد؟

محافظ برق چیست !؟ این اولین سوالی است که بسیاری از ما با آن مواجه می شویم. می دانیم که یکی از دلایل عمده‌ای که باعث سوختن لوازم الکتریکی و برقی می‌شود، نوسانات و تغییراتی است که در جریان برق شهری و روی ولتاژ آن، روی می‌دهد. این میزان از نوسانات برق می‌توانند آسیب‌های بسیار زیادی را به دستگاه‌های برقی وارد سازند و یا حتی به سوزاندن آن‌ها منجر گردند. به همین دلیل محافظ برق از زمان های دور معرفی و ارائه شد.

خرید محافظ برق و به‌ کارگیری آن در این شرایط بحرانی ولتاژی ضرورت دارد و امروزه محافظ برق به سبد خرید تمام ایرانیان ( و همچنین بعضی کشورهای دیگر که مشکلات برقی دارند ) در کنار لوازم الکتریکی دیگر اضافه شده است. در صورت عدم استفاده از وسیله ای برای محافظت از تجهیزات برقی ( محافظ برق یا استابلایزر یا یوپی اس)، مجبور خواهید شد هزینه بسیار زیادی را صرف تعمیر لوازم برقی خود کرده و یا حتی آن‌ها را تعویض نمایید. در ادامه قصد داریم پاسخی جامع به سوال ” محافظ برق چیست ” ارائه دهیم و از کاربردها، قیمت و شرایط خرید محافظ برق صحبت کنیم.

کار محافظ برق چیست؟ ( محافظ برق چگونه کار میکند )

محافظ برق یا همان محافظ ولتاژ ، نوعی وسیله برقی است که قادر بوده در شرایط افت ولتاژ برق و یا افزایش ناگهانی آن، تجهیزات برقی متصل به خود را از سیستم جریان برق جدا کند. بدین ترتیب محافظ برق تا حدی تلاش میکند تا از آسیب دیدن این وسایل جلوگیری کند.

از طرف دیگر در مواقعی که یک محافظ برق، در شرایط خاموشی به سر می‌برد مدت‌ زمان اندکی طول می‌کشد تا به دستگاه‌ها و تجهیزات برقی مورد نظر شما، متصل گردد و مدت‌ زمانی صرف می‌شود تا ولتاژ این دستگاه به میزانی ثابت و تعریف‌ شده برسد. ورودی یک دستگاه محافظ ولتاژ برق، برق شهری است و خروجی آن نیز به دستگاه مورد نظر شما متصل گشته‌است. در شرایطی که بنا به هر دلیلی، برق دارای نوسان بیش‌ از اندازه باشد این دستگاه می‌تواند جریان برق را قطع نماید. پس‌ از مدت‌ زمانی و در شرایطی که دوباره جریان برق به حد نرمال و معمول خود برسد، اتصال نیز برقرار خواهد شد.

اگر بخواهیم به عنوان جمع بندی بیان کنیم که وظیفه اصلی و نحوه کار محافظ برق چیست باید عنوان کرد:

در زمانی که ولتاژ برق شهری بیش از حد افت کند یا افزایش یابد، محافظ برق با سنسور ساده‌ی خود متوجه خواهد شد و دستگاه متصل به آن را قطع و خاموش می‌نماید. این امر در ولتاژی با حدود 60 ولت اختلاف از سطح استاندارد اتفاق خواهد افتاد که همین امر نیز به مرور باعث آسیب های جدی به وسایل برقی خواهد شد. اما راهکار آن را در ادامه معرفی خواهیم کرد!!

محافظ برق خانگی چیست و چه کاربردی دارد؟

در حال‌ حاضر انواع مختلفی از محافظ‌های الکتریکی و یا برقی طراحی و تولید می‌شوند. بنابراین شما می‌توانید بر حسب نوع نیاز خود، به خرید محافظ برق مناسب و مورد نظر خود دست بزنید. محافظ‌ برق و ولتاژ با توان‌های مختلفی طراحی می‌شود و می‌تواند از لوازم سنگین مانند انواع یخچال‌ها و فریزرها، ماشین های لباسشویی و ظرفشویی، تلویزیون و لوازم صوتی تصویری و … محافظت کند و یا برای لوازم سبک تری از قبیل گوشی موبایل، مودم و کامپیوتر، مناسب و کاربردی باشند. واضح است که محافظ برق نمیتواند کاربردی در وسایل بزرگتر، سه فاز یا صنعتی داشته باشد.

از محافظ‌های برق با توان مناسب می‌توانید برای حراست از سیستم‌هایی از قبیل کولرهای گازی و یا پکیج‌ها کمک بگیرید و یا برای حفاظت کردن از لوازم مختلف آشپزخانه، نوع مناسب آن‌ها را انتخاب و اقدام به خرید محافظ برق مناسب کنید.

چه زمانی باید از محافظ برق استفاده کنید؟

در حالت معمول بسیاری از لوازم‌خانگی و تجهیزات برقی به‌ گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند که بتوانند برخی از نوسانات برقی را تحمل کنند. این میزان از نوسانات چیزی معادل ۸ درصد افزایش ولتاژ تا ده‌ درصد کاهش ولتاژ است. در بیشتر موارد میزان تغییرات و نوسانات ولتاژ برق از این محدوده خارج هستند. تولید کنندگان لوازم برقی نیز در خدمات گارانتی خود، سوختن و یا آسیب دیدن به دلیل نوسانات و تغییرات ولتاژ برق را قرار نمی‌دهند: بنابراین در چنین مواقعی مناسب‌ترین راهکار استفاده از یک محافظ و یا استابلایزر است.

محافظ برق یا استابلایزر

محافظ برق یا استابلایزر

پیش‌ از این‌که توضیح کاملتری از سوال ” محافظ برق چیست ” ارائه دهیم و یا این‌که تعیین کنیم محافظ برق یا استابلایزر؛ کدام مناسب‌تر هستند، لازم است در ابتدا با نحوه عملکرد و کارایی دو سیستم، آشنایی داشته باشید.

این ابزارها هر کدام دارای مزایای مخصوص به خود هستند و می‌توانید از آن‌ها در شرایط خاصی استفاده کنید.

  • برای نمونه در مورد اینکه استابلایزر چیست ، باید گفت استابلایزر به دستگاهی گفته می‌شود که برای تنظیم و یا تثبیت ولتاژ برق روی مقدار مدنظر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم می‌تواند در صورت افت برق، نوسان و یا هر نوع تداخل، آن را با سرعتی بسیار بالا تشخیص دهد و این اختلالات را به‌ صورت کاملا خودکار برطرف سازد. در طراحی و ساخت این نوع از سیستم‌های تثبیت‌کننده ولتاژ برق، از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده‌ شده است. اما دستگاه محافظ ولتاژ برق به سیستمی گفته می‌شود که تنها از یک برد الکترونیکی به‌ وجود آمده است. این سیستم قادر است در شرایط بالا بودن و یا پائین بودن ولتاژ برق از حد معمول و مجاز، برق را قطع نماید. این دستگاه، طراحی کاملا ابتدایی دارد و نمی‌تواند محافظ مطمئنی برای دستگاه‌ها و لوازم برقی باشد.

درباره محافظ برق بیشتر بدانیم ⬇️

  • یک استابلایزر می‌تواند مشکل نوسان و یا تغییرات ولتاژ برق را بدون این‌که جریان برق را قطع کند، برطرف سازد و یک ولتاژ پایدار و ثابت را به دستگاه و لوازم برقی انتقال دهد. محافظ ولتاژ می‌تواند با قطع کردن برق از سوختن لوازم برقی شما پیشگیری به عمل آورد. البته که واضح است به کمک محافظ برق، دستگاه های برقی شما همواره خاموش و روشن خواهند شد اما به کمک استابلایزر، تجهیزات برقی شما نه تنها همیشه روشن هستند، بلکه با ولتاژی دقیق و استاندارد کار میکنند. ضمنا میتوانید تفاوت ترانس های معمولی و ترانس ایزوله را اینجا ببینید!

 

  • تثبیت‌کننده ولتاژ یا همان استابلایزر، نسبت به محافظ برق توان بالاتری دارد و این امکان را دارد که علاوه‌ بر پیشگیری از سوختن لوازم و تجهیزات برقی، از نیم سوز شدن آن‌ها نیز جلوگیری نماید. لذا این سیستم‌ها می‌توانند به تثبیت برق شهر اقدام کنند و از این طریق، میزان عمر و راندمان و کارایی سیستم‌های الکتریکی شما را افزایش دهند. از این دسته از سیستم‌ها همچنین می‌توانید برای محافظت از دستگاه‌های برقی در برابر اتصالات کوتاه استفاده کنید و میزان مصرف برق خود را کاهش دهید. این موضوع در مورد تمام تجهیزات الکترونیکی حتی خرید ویپ هم صدق میکند.

 

  • استابلایزرها برای توان های خاص و همچنین مصارف سه فاز هم طراحی و تولید می شود. در حالی که محافظ برق کاربرد و دامنه بسیار محدودی دارد که نهایتا به استفاده های تک فاز با توان های پایین و غیر صنعتی منجر می شود.

 

  • اما از نظر قیمت، خرید محافظ برق بسیار ارزان تر از استابلایزر بوده که این امر به دلیل تکنولوژی و کاربرد متفاوت آنها می باشد.

از کجا بفهمیم محافظ برق سالم است ؟ ( نحوه تست کردن محافظ برق چیست )

میدانیم که محافظ های برق هم قطعا روزی خراب خواهند شد که ممکن است ناشی از کیفیت پایین تولید یا نوسانات زیاد ولتاژی باشد. اما از کجا بفهمیم که محافظ برق ما سالم است یا خراب شده؟

نحوه تست سلامت محافظ برق در چند مسیر و زمینه انجام خواهد شد. برای آزمایش زمان تاخیر آن که کافیست با یک کرنومتر و زمان سنج آن را تست کنیم.

اما آزمون مهم تر برای زمانی است که میخواهیم بدانیم آیا واقعا با کاهش و افت ولتاژ یا افزایش بی رویه آن، محافظ برق میتواند تجهیزات متصل را قطع و از مدار خارج کند یا نه؟

به همین منظور یک ولت متر را میتوانید با رعایت اصول ایمنی به خروجی های محافظ برق وصل کنید. با یک دستگاه تغییر ولتاژ، این میزان را عوض کنید تا تغییرات را ببینید. ( یا حتی بدون آن و در شرایط ثابت ) ، ولتاژ را اندازه بگیرید تا زمانی که قطع شود. می توانید ویدیوی زیر را ببینید تا نحوه تغییرات ولتاژی در محافظ برق و استابلایزر را به همراه تاثیر آن بر خروجی مشاهده کنید!

عوامل موثر بر افت یا افزایش ولتاژ ( کارکرد محافظ برق چیست )

یکی از عوامل مؤثر بر میزان ولتاژ برق و تنظیم آن، جریان خطوط است. در حالت کلی می‌توان گفت یکی از مؤلفه‌های بسیار مهم در شبکه قدرت، توان انتقال خطوط است. هادی‌هایی که در شبکه‌های توزیع برق مورد استفاده قرار می‌گیرند بر اساس استانداردهایی طراحی شده‌اند و هر یک توان عبور جریان محدودی را دارند. عبور جریان بیش‌ ازحد می‌تواند به هادی‌ها آسیب برساند.

ولتاژ یکی از مهم‌ترین فاکتورها در شبکه‌های قدرت است که به انواع فشار ضعیف، متوسط، قوی و فشار فوق قوی دسته‌بندی می‌گردد. در حالت معمول، سطوح ولتاژ مختلف اند اما محدوده مجاز تغییرات هر کدام از این سطوح، محدود است و دارای استانداردهایی می‌باشد.

ریپل خروجی صافی‌ها یکی دیگر از مواردی است که در تنظیم ولتاژ اثراتی را ایجاد می‌کند. تغییرات دما و هم‌چنین تغییرات جریان بار نیز در این میزان تاثیر دارد. برای نمونه، افت ولتاژ برق می‌تواند در اثر عواملی از قبیل جنس سیم، قطر سیم، طول سیم و جریان عبوری از سیم اتفاق بیفتد ( با تغییرات دمایی نیز میتواند این عوامل تغییر کند). در مقابل این وضعیت، می‌توان به افزایش ولتاژ برق اشاره کرد.

این وضعیت نیز زمانی روی می‌دهد که ولتاژ در یک مدار و یا بخشی از آن به بیش‌ از حد تعیین‌ شده برسد. این وضعیت بسیار خطرناک است. در بسیاری از موارد، ولتاژ بالا می‌تواند به ذوب شدن سیم منجر گردد و یا وسیله برقی مورد نظر را بسوزاند. در چنین شرایطی با خرید محافظ برق و استابلایزر و به‌ کارگیری آن‌ها می‌توانید از آسیب دیدن وسایل برقی پیشگیری به عمل آورید.

انواع محافظ برق

انواع محافظ برق
انواع محافظ برق

با توجه به این‌که در هر کدام از خانه‌های امروزی و یا سازمان‌های مختلف، به‌ طور حتم وسایل برقی گران‌ قیمتی وجود دارند، خرید محافظ برق و کاربرد آن افزایش پیدا کرده‌ است تا از ابزار و لوازم برقی حفاظت شود. این محصولات در حال حاضر در انواع مختلفی ساخته می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار داد. محافظ برق ولتاژ ممکن است انواع مختلفی داشته باشد. انواعی که یا بسته به کاربرد خود دسته بندی شده اند و یا امکانات دیگر!

انواع محافظ برق متناسب با کاربرد آن شامل محافظ برق هر وسیله برقی مثل یخچال فریزر، محافظ تلویزیون، محافظ کولر و … می باشد.

انواع محافظ برق متناسب با تعداد ورودی یا توان نیز، گستره ی وسیعی دارد که البته استاندارد ثابتی ندارد. برندهای مختلف در حال حاضر مشغول تولید محافظ برق می باشند که البته انواع خاص یا حالت های ویژه ای ندارند؛ تنها ممکن است زمان تاخیر اولیه، تعداد پریزها، دامنه قطع، توان و … در آنها متفاوت باشد! اما بزرگترین تفاوت آن ها را میتوان در قیمت محافظ برق دانست…

راهنمای خرید محافظ برق ( نکات مهم در انتخاب محافظ برق )

پیش‌ از خرید محافظ برق لازم است در ابتدا نوع نیاز و مصرف خود را در نظر بگیرید. چراکه هر کدام از وسایل برقی و تجهیزات الکتریکی به نوع خاصی از استابلایزر یا محافظ‌ها نیاز دارند. به‌ طور نمونه در صورتی که قصد داشته باشید محافظ­های برق تلویزیون را خریداری کنید، لازم است از میان انواع این محصولات، سیستمی را انتخاب و خریداری نمایید که دارای دکمه برای روشن‌ شدن و خاموش شدن باشد. چراکه تلویزیون از جمله دستگاه‌های برقی است که به‌ طور مداوم، روشن نیست.

اما در هنگام خرید محافظ یخچال، باید به این عامل توجه کنید که دستگاه مورد نظر دارای دکمه‌ای برای خاموش و روشن‌ شدن نباشد. چراکه یخچال، باید به‌ طور مداوم روشن بماند. برای خرید این تجهیزات، هم‌چنین لازم است تعداد پریزها و یا اتصالات خود و دستگاه مورد نظرتان را در نظر بگیرید. درواقع لازم است به خرید محافظ برق مناسبی دست بزنید که به‌ اندازه‌ی کافی پریز داشته باشد و شما بتوانید دستگاه‌های برقی خود را به آن متصل کنید.

به‌ طور معمول محافظ‌های برق که برای یخچال طراحی و تولید می‌شوند دو پریز دارند. این در حالی است که محافظ‌های برق تلویزیون دارای ۴ پریز اتصال هستند. طول کابل، یکی دیگر از نکات لازم پیش‌ از خرید این محافظ­ها است. هم‌چنین لازم است قابلیت اتصال یو اس بی آن را نیز در نظر داشته باشید. از طرف دیگر باید به نشان استاندارد محافظ توجه کنید و جنس بدنه آن را نیز در نظر بگیرید.

سعی کنید از میان انواع این محصولات، به خرید محافظ برق با جنس بسیار محکم دست بزنید که امکان آتش گرفتن آن وجود نداشته باشد. داشتن گارانتی معتبر و خدمات پس‌ از فروش مناسب یکی دیگر از نکات لازم پیش‌ از خرید این محصول است. خرید محافظ برق در این بازار آشفته که اجناس مختلف داخلی و خارجی وجود دارد مسئله حساسی است.

واضح است که باید به جای دستگاه های بلا استفاده‌ی محافظ برق، از یک استابلایزر ولتاژ جهت جبران نوسان تمام واحد خود استفاده شود. برای اطلاعات بیشتر به مقاله خرید استابلایزر مراجعه کنید.

بهترین برند محافظ برق چیست ؟ ( بهترین محافظ برق )

بهترین برند محافظ برق

همانطور که پیشتر اشاره کردیم برندهای متعددی به واردات یا تولید محافظ برق برای ولتاژ تجهیزات الکتریکی اقدام کرده‌اند. برندهایی مانند پارت الکتریک، نمودار کنترل، سارا، تکسان، سیماران و … از جمله برندهای شناخته شده‌ی صنعت محافظ برق می باشند که مدت هاست در ایران فعالیت دارند.

بهترین محافظ برق عملا وجود خارجی ندارد و در هر حال استابلایزرها بسیار کاربردی تر از محافظ های ولتاژ می باشند ( همانطور که اشاره شد حتی بهترین محافظ برق هم ولتاژی غیراستاندارد را به تجهیزات برقی متصل میکند )، اما در میان گزینه های موجود قطعا بهترین برند و مارک محافظ برق ، همانی خواهد بود که وارداتی نباشد!

قیمت محافظ برق در بازار ایران

نمیتوان نوسان و بی ثباتی در قیمت محافظ برق را نادیده گرفت ( که مطلب جدیدی در بازارهای ایران نیست!) اما این قیمت محافظ های ولتاژ برق نسبت به استابلایزرها، یوپی‌اس ها و … بسیار پایین‌تر است. حدود قیمت محافظ برق در بازار ایران را میتوان بسته به امکانات و توان آن بین 20 هزار تومن تا 500 هزار تومن می باشد.

شرکت پرنیک با ارائه بهترین تجهیزات الکتریکی و استابلایزرهای خاص در کنار شماست تا به صورت رایگان مشاوره بگیرید و بهترین دستگاه متناسب با تجهیزات خود را با ضمانت واقعی خریداری کنید.

سوالات متداول در مورد خرید محافظ برق

  • محافظ برق چیست و چه کاربردی دارد؟

محافظ ولتاژ برق در واقع دستگاهی برای حفاظت از تجهیزات برقی در مقابل نوسان ولتاژ است؛ به طوریکه با افزایش یا کاهش ولتاژ، محافظ برق میتواند خروجی را قطع کند و دستگاه متصل را خاموش کند.

  • تفاوت استابلایزر و محافظ برق چیست؟

استابلایزرها میتوانند با جبران نوسان ولتاژ، آن را کم یا زیاد کنند تا وسایل برقی با ولتاژی استاندارد فعالیت کنند. اما محافظ برق تنها در شرایط خاصی، جریان برق را قطع و دستگاه را خاموش میکند.

  • بهترین برند محافظ برق چیست؟

مارک ها و برندهای مختلفی برای محافظ های برق در بازار ایران وجود دارد که البته جز قیمت محافظ برق، تفاوت چندانی ندارند. صرفا باید در زمان خرید محافظ برق به عدم وارداتی بودن آن توجه کرد.

  • در هنگام خرید محافظ برق به چه مواردی باید توجه داشته باشیم؟

مطمئنا خرید محافظ برق نیازمند دقت بالایی است. باید با توجه به نیاز و کاربرد، جنس محافظ، تعداد پریز، توان، مدت زمان تاخیر و … محافظ برق مناسب را انتخاب کرد.

 

اشتراک گذاری این مقاله

5 نظر

  • ممنون اطلاعات کاملی بود. محافظ برق پس عملا کاری برای ما انجام نمیده. یه پول کمی میدیم و ازز نظر ذهنی اروم میشیم :))))

  • سلام وقت شما بخیر
    میخواستم بپرسم که محافظ برق، جریان برق( یا همون آمپر) را نیز
    کنترل میکند؟ یعنی اگر جریان برق از مقدار نامی بیشتر یا کمتر شود،
    باز هم اتصال برق را قطع می کند یا خیر؟
    سپاس از مطلب ارزشمند شما.

    • سلام، روزتون خوش
      دستگاه ترانس اتوماتیک و استابلایزر، کار تنظیم و تثبیت ولتاژ رو انجام میده. در خصوص جریان، این دستگاه تنها نظارت و اندازه گیری جریان رو انجام میده تا اگر از آمپر نامی دستگاه بیشتر شد، برای محافظت از خودش اون رو قطع کنه.
      یادآوری میکنم که میزان جریان عبوری از ترانس اتوماتیک و استابلایزر، تنها به مصرف کننده هایی که به اون وصل هستن، بستگی داره و اینکه هر کدوم چند آمپر جریان میکشن. جریان عبوری از دستگاه میتونه بین صفر تا مقدار نامی، براساس جریان مصرفی مصرف کننده های متصل متغیر باشه.
      امیدوارم پاسخ خودتون رو گرفته باشید.

  • سلام وقتتون بخیر
    در اطراف خانه من مغازه های جوشکاری و سنگبری هست بخاطر همین
    ولتاژ دارای نوسان زیاد هست بطوری که نور هالوژن ها بطور مرتب کم
    و زیاد میشه .به نظر شما من از چه نوع استابلایزر استفاوه کنم رله ای یا
    سوئیچینگ؟

    • با درود و آرزوی تندرستی برای شما
      حتما میبایست از استابلایزر سوئیچینگ استفاده کنید. هیچ کدام از ساختارهای رله ای یا سروو موتور دار برای مورد شما پاسخگو نیست.
      پاینده باشید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.