استابلایزر برق چگونه سبب بهبود کیفیت توان میشود؟

استابلایزر برق چگونه سبب بهبود کیفیت توان میشود؟

 

پیش از بررسی تاثیر استابلایزر برق پرنیک در بهبود کیفیت توان، نخست مفاهیم مطرح در این موضوع بررسی می‌شوند.

 

از لحاظ فنی و در اصطلاح مهندسی، توان عبارتست از نرخ انتقال انرژی و متناسب است با حاصل ضرب ولتاژ و جریان. جریان مصرفی بار تنها به ویژگی‌های ذاتی آن مصرف کننده بستگی دارد. از این رو شبکه نمی‌تواند هیچ کنترلی روی آن داشته باشد و تنها قادر است کیفیت ولتاژ را کنترل نماید. بنابراین استانداردهای کیفیت توان تنها حدود مجاز ولتاژ منبع را مشخص می‌کنند.

استابلایزر برق پرنیک، ولتاژ منبع را صد در صد تثبیت می‌کند و کیفیت ولتاژ را به بالاترین حد ممکن می‌رساند.

 

 

مشکلات کیفیت توان

 

شبکه‌های قدرت طوری طراحی می‌شوند که در یک ولتاژ سینوسی با فرکانس ۵۰ یا ۶۰ هرتز و دامنه مشخص کار کنند. هر گونه انحراف قابل توجه در دامنه، فرکانس و یا خلوص شکل موج، یک مسئله کیفیت توان خواهد بود. راه حل این مسئله کیفیت توان کاربرد استابلایزر برق پرنیک است.

یکی از متداول‌ترین مشکلات کیفیت توان موجود در شبکه قدرت کاهش ولتاژ در ساعات اوج مصرف یا افزایش ولتاژ در ساعات کم‌باری سیستم قدرت است. این روزها، در میدان رقابت تجاری، بیشتر مصرف‌کنندگان خواستار خرید اجناس ارزان هستند. سازندگان وسایل الکتریکی نیز تمایل چندانی به مجهز کردن دستگاه‌ها به حفاظت در برابر اغتشاشات ولتاژ ندارند. به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت وسایل برقی عملکرد صحیح در بازه وسیعی از ولتاژ ورودی داشته باشند. مگر اینکه سفارش دهنده مشخصا خواستار آن باشد. در چنین شرایطی لزوم استفاده از سیستمی برای جبران نوسان برق به منظور تضمین عملکرد صحیح تجهیزات برقی کاملا احساس می‌شود.

 

 

بهبود کیفیت توان با استابلایزر برق پرنیک

 

همواره سطح ولتاژ برق دریافت شده از شبکه توزیع در طول شبانه روز حول سطح ولتاژ نامی (به عنوان مثال 220 ولت) دارای نوسان کم و بعضا زیادی می‌باشد. عوامل متعددی در میزان این نوسانات تاثیر گذارند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • فاصله مصرف کننده تا پست برق
  • قرار گرفتن در مجاورت مصرف کنندگان بزرگ برق
  • نزدیکی به تجهیزات تنظیم کننده ولتاژ نصب شده روی شبکه
  • تغییرات فصلی در ولتاژ برق شبکه سراسری
  • ضریب بار در شبکه انتقال و توزیع محلی و غیره.

 

معمولا سطح ولتاژ در ساعات نیمه شب که مصرف برق کمینه است به حداکثر می‌رسد. از آنسو، در ساعات ابتدایی شب با افزایش میزان مصرف برق، ولتاژ برق به کمترین حد خود می‌رسد.

استابلایزر برق و ترانس اتوماتیک پرنیک برای آن است که هرگونه نوسان ولتاژ را جبران کند. به این ترتیب، همواره ولتاژ تثبیت شده و مناسبی به تجهیزات برقی و ارزشمند متصل به آن می‌رسد. با کاربرد آنها، مصرف کننده‌های برق در شرایط ایده‌آلی از نظر سطح ولتاژ ورودی قرار می‌گیرند. افزایش طول عمر و عملکرد بهینه با بالاترین بهره‌وری از پیامدهای آن است.

 

با نصب و کاربرد استابلایزر برق پرنیک، کارکرد درست لوازم برقی خود را بیمه می‌کنید.

 

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.