ترانس اتوماتیک رله ای با آرایش ۴-مرحله‌ای برای جبران نوسان برق

ترانس اتوماتیک رله ای با آرایش ۴-مرحله‌ای برای جبران نوسان برق

نخستین مدل ترانس اتوماتیک رله ای برپایه آرایش ۴-مرحله‌ای در سال ۱۳۸۵

پیشینه ترانس اتوماتیک رله ای با آرایش ۴-مرحله‌ای

پژوهش و دانش‌اندوزی چندین ساله پُرنیک در زمینه ترانس اتوماتیک رله ای و استابلایزر، گنجینه‌ای پربار به ارمغان آورده است. با شناخت کاستی‌های موجود و آگاهی از نیاز کاربران، نبود ساختاری جدید برای ترانس اتوماتیک کاملا احساس می‌شد. افت و نوسان ولتاژ شبکه گسترده و جریان مصرفی مشترکین با افزایش کاربرد کولر گازی زیادتر از گذشته شده بود. سازندگان قدیمی و کهنه کار از جمله شرکت فاراتل حداکثر پاسخگوی جریان 38 آمپر بودند. که در صورت افت ولتاژ زیاد، جریان دهی به بار کمتر از این عدد هم باید باشد. شرایط برق در مناطق گوناگون، مختلف بود؛ مصرف کننده‌ها هم حساسیت‌های متفاوتی داشتند. از این رو یک دستگاه با پارامترهای مشخص و غیر قابل تنظیم، چندان کاربردی نبود.

دانستن این نیاز، ما را بر آن داشت تا طرحی نوین براساس فناوری روز دنیا و با هدف جبران همه کمبودها دراندازیم. بنابراین ساخت ترانس اتوماتیک رله ای با ویژگی‌های برجسته و دوام بالا در دستور کار قرار گرفت. دست‌آورد این کنکاش، فناوری نوآورانه‌ای شد که همانند آن در هیچ ترانس اتوماتیک رله ای (تولید داخل یا وارداتی) نمی‌باشد. برای نگاهداشت حقوق مالکیت صنعتی، این آرایش در اداره ثبت اختراعات به شماره ۷۲۵۰۸ مورخ ۱۳۹۰/۰۹/۰۱ به ثبت رسیده است.

چنانچه به دنبال استابلایزر فوق پیشرفته و بسیار دقیق برای جبران نوسان برق هستید، استابلایزر های سوئیچینگ پُرنیک را از دست ندهید.

دستاورد آرایش ۴-مرحله‌ای برای ترانس اتوماتیک رله ای

آرایش ۴-مرحله‌ای برای ترانس اتوماتیک رله ای، در کنار افزایش چشمگیر دوام و طول عمر سیستم، توانایی گسترش به توان‌های بالاتر نیز دارد. بر اساس آن می‌توان دستگاه‌های سفارشی با توان جریان‌دهی تا چند صد آمپر نیز ساخت. پارامترهای سیستم کنترل دیجیتال و هوشمند آن نیز بر اساس بازخورهای دریافت شده از خریداران بسیار متنوع شده است. به این ترتیب با تنظیم پارامترهای گوناگون، می‌توان دستگاه را مطابق شرایط نوسان برق و مصرف کننده‌های متصل به آن برنامه‌ریزی نمود. مزایای به کار گیری سیستم دیجیتال در ترانس اتوماتیک و استابلایزر را می‌توانید از اینجا بخوانید.

این آرایش در برخی محصولات فعلی از جمله ترانس اتوماتیک سه فاز 3XP-30000 و 3XP-45000 به کار رفته است. در ادامه دو ویژگی بسیار خاص فن‌آوری ۴-مرحله‌ای به کار رفته در ترانس اتوماتیک رله ای پُرنیک را می‌خوانیم.

خروجی برق کاملا پیوسته

یکی از ویژگیهای منحصر به فرد ترانس اتوماتیک رله ای پُرنیک خروجی برق کاملا پیوسته آن می‌باشد. در ترانس‌های اتوماتیک رله ای متداول در بازار، در لحظه تغییر تپ ترانس اتوماتیک اتوترانسی، مدتی بریدگی در ولتاژ خروجی دستگاه ایجاد می‌شود. هرچه میزان بار ترانس بیشتر باشد، این بریدگی نیز موثرتر خواهد بود. وجود این بریدگی می‌تواند با ایجاد اختلال در عملکرد تجهیزات کامپیوتری همراه باشد.  علاوه بر این با ایجاد تنش شدید الکتریکی روی رله‌های سیستم، از طول عمر مفید آنها کاسته و کارآیی دستگاه را برای تغذیه بارهای سلفی کاهش می‌دهد. تکنولوژی کاملا متفاوت و جدید به کار رفته در ترانس اتوماتیک رله ای پُرنیک باعث می‌شود ولتاژ خروجی کاملا پیوسته باشد. به این ترتیب این دستگاه قادر به تغذیه بارهای حساس کامپیوتری می‌باشد.

صفر شدن ولتاژ در استابلایزر و ترانس اتوماتیک رله ای برپایه اتوترانس

بریدگی ولتاژ در آرایش بر پایه اتوترانس

همچنین این تکنولوژی با حذف کامل تنش‌های الکتریکی از رله‌های سیستم، منجر به عمر طولانی دستگاه می‌شود. این ویژگی، این ترانس را برای تغذیه بارهای سلفی و موتوری پر مصرف مثل انواع کولر گازی و پمپ‌های کف‌کش، بسیار کارآمد و متمایز می‌سازد. یکی دیگر از دستاوردهای این تکنولوژی امکان اصلاح ولتاژ در لحظه عبور از صفر ولتاژ است. به این ترتیب از اعمال هرگونه تنش الکتریکی اضافه به مصرف‌کننده‌های برقی جلوگیری می‌شود. ضمنا کاهش یا افزایش ولتاژ خروجی ناشی از هر بار تغییر تپ ترانس، در ۲ مرحله در خروجی ظاهر می‌شود. در نتیجه، تغییر ولتاژ خروجی نرم‌تر شده و این محصول از این لحاظ از تمام تجهیزات مشابه متمایز می‌گردد.

پیوستگی کامل ولتاژ در ترانس اتوماتیک رله ای ساختار 4 مرحله‌ای
پیوستگی ولتاژ خروجی در آرایش ۴-مرحله‌ای

اضافه بار مجاز است!

یکی دیگر از ویژگیهای منحصر به‌فرد ترانس اتوماتیک رله ای پُرنیک، امکان تحویل جریان بیش از حد نامی دستگاه است. اضافه جریان تا زمانی که منجر به داغ شدن دستگاه نشده، مجاز می‌باشد. به این ترتیب توان راه‌اندازی دستگاه بالغ بر سه برابر توان نامی آن است. سایر ترانس‌های موجود در بازار جریان بار متصل شده را اندازه گرفته و به محض عبور آن از سطح تعیین شده خروجی را قطع می‌کنند.

از آنجا که ترانس‌های پُرنیک نسبت به جریان‌های راه‌اندازی و اضافه جریان هیچ‌گونه حساسیتی ندارند، لذا در این دستگاه‌ها کنترلی برای محدود کردن جریان بار وجود ندارد. تنها محدودیت برای جریان‌کشی بیش از حد از دستگاه، محدودیت‌های حرارتی است. چنانچه جریان بیش از حد برای مدت طولانی از دستگاه کشیده شود، اضافه جریان به‌تدریج باعث بالا رفتن دمای سیستم می‌شود. با عبور دما از مرز ۸۰ درجه فن به طور خودکار شروع به کار می‌کند. چنانچه اضافه جریان برطرف نشود، با عبور دما از مرز ۱۰۰ درجه، دستگاه اعلان هشدار صوتی اضافه حرارت می‌کند. چنانچه اضافه جریان ادامه یابد و دمای ترانس از مرز ۱۲۰ درجه سانتیگراد عبور کند،  برق خروجی برای حفاظت قطع می‌شود.

یادآوری می‌شود شما می‌توانید این ویژگی‌ها و ده‌ها برتری دیگر را همراه با تجربه‌ای متفاوت از جبران نوسان ولتاژ در استابلایزر پُرنیک بیابید.

ساختار آرایش ۴-مرحله‌ای برای ترانس اتوماتیک رله ای پُرنیک

در آرایش ۴-مرحله‌ای برای ترانس اتوماتیک رله ای، به ازای هر پله تقویت یا تضعیف یک ترانس جداگانه قرار می‌گیرد. برای ورود یا خروج این ترانس به مدار ۳ رله به کار رفته و با تغییر وضعیت آنها ترانس تحریک می‌شود. چیدمان این آرایش در شکل زیر نمایش داده شده است. تغییر وضعیت رله‌ها در زمان عبور ولتاژ از صفر است. همچنین روشن و خاموش شدن آنها به گونه‌ایست که مسیر جریان هرگز باز نمی‌شود. از این رو هیچ جرقه و آرکی در رله‌ها پدید نمی‌آید که منجر به خال زدگی یا خرابی زود هنگام آنها شود. رله‌ها سمت اولیه ترانس قرار گرفته‌اند و جریان بار از آنها عبور نمی‌کند. به همین دلیل می‌توان جریان خروجی دستگاه را تا چند صد آمپر افزایش داد.

آرایش ۴-مرحله‌ای برای جبران نوسان برق در ترانس اتوماتیک رله ای
ساختار آرایش ۴-مرحله‌ای

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.