ترانس برق صنعتی و استابلایزر سه فاز برای جبران نوسان برق

ترانس برق صنعتی و استابلایزر سه فاز برای جبران نوسان برق

ترانس برق صنعتی یا استابلایزر سه فاز برای تثبیت برق سه فاز و برابر کردن ولتاژ سه فاز کاربرد دارد. نابرابری یا نامناسب بودن ولتاژ سه فاز برای الکتروموتورها و تجهیزات برق صنعتی و سه فاز آثار مخربی دارد. همچون نامتعادل چرخیدن موتور، صدا و لرزش زیاد، گرمای بیش از اندازه و خرابی زود هنگام سیم‌پیچ، بلبرینگ و یاتاقانها. بسیار منطقی است که با استفاده از یک دستگاه ترانس برق صنعتی یا استابلایزر سه فاز، کارکرد درست و حفظ عمر مفید لوازم برق صنعتی و سه فاز خود را بیمه کنید.

 

 

نامناسب بودن ولتاژ سه فاز

 

مساله نامناسب بودن ولتاژ سه فاز یکی از مسائل مهم کیفیت توان است. ترانس برق صنعتی یا استابلایزر سه فاز از ابزارهای کارآمد برای بهبود کیفیت توان است. کم و زیاد شدن بار شبکه یا جریان کشی نابرابر از سه فاز می‌تواند به افت یا نابرابری ولتاژ سه فاز بیانجامد. تغییرات فصلی و حتی تغییر بار الکتریکی شبکه در ساعات مختلف شبانه‌روز نوسان ولتاژ برق را پدید می‌آورد. افزایش بار شبکه بنابر گسترش ساختمان‌ها و تراکم جمعیت نیز به افت پایدار ولتاژ انجامیده است. بنابراین لوازم برقی همواره در معرض نوسان برق یا نامناسب بودن ولتاژ سه فاز قرار دارند.
با این شرایط، محافظت از لوازم ارزشمند صنعتی و اطمینان از حفظ سلامت و کارکرد درست آنها بسیار لازم است. چراکه خرابی و توقف خط تولید افزون بر هزینه‌های تعمیر، با کاهش درآمد، ضرر و زیان بزرگتری بهمراه دارد.

 

 

جبران نوسان برق سه فاز

 

جبران نوسان برق سه فاز با توجه به ساختارهای گوناگون، نام‌های متفاوتی دارد. از جمله این ساختارها می‌توان به STATCOM، D-STATCOM، UPQC و DVR اشاره کرد. درفشار ضعیف و در سطح ولتاژ ۴۰۰/۳۸۰ ولت این دستگاه عموما با نام استابلایزر سه فاز یا ترانس برق صنعتی شناخته می‌شود.
در استابلایزر سه فاز یک ترانسفورماتور به صورت سری با برق ورودی قرار می‌گیرد. با تغییر تحریک این ترانسفورماتور و افزودن یا کاستن از ولتاژ ورودی، نوسان برق وانحراف ولتاژ جبران می‌شود. برای جبران افت ولتاژ، ولتاژ ثانویه ترانسفورماتور به صورت افزایشی و برای کاستن از آن به صورت کاهشی با برق ورودی جمع می‌شود. نحوه این کار در استابلایزر سه فاز به صورت نمای تک خطی در شکل زیر نشان داده شده است.

جبران نوسان برق سه فاز ترانس برق صنعتی استابلایزر سه فاز آرایش مداری

 

 

در شکل زیر، نمای ماژول جبران نوسان برق تکفاز، برای برق صنعتی بر اساس آرایش ۴-مرحله‌ای نشان داده شده است.

ترانس برق صنعتی استابلایزر سه فاز استاتیک

 

 

راهکار پُرنیک: ترانس برق صنعتی و استابلایزر سه فاز

 

پُرنیک برای جبران نوسان برق سه فاز، ترانس برق صنعتی با ساختارهای گوناگون ساخته است. توان‌های پایین‌تر شامل 3XP-10000 و 3XP-20000 برای کاربردهای جریان پایین آسانسور، بالابر، ساختمان‌های سه فاز، ماشین‌های کوچک و … هستند. این دستگاه‌ها بر اساس فناوری اتو ترانسفورماتور ساخته شده است. بسیار مقرون به صرفه هستند و امکانات گسترده و مناسبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

ترانس برق صنعتی پُرنیک 10 و 20 کیلو ولت آمپر

ترانس برق صنعتی برای کارگاه‌های کوچک، رستوران‌ها، گلخانه‌ها، برق مشترک برج‌ها و … دستگاه 3XP-30000 یا 3XP-45000 پیشنهاد می‌شود. ساختار این دستگاه‌ها بر اساس آرایش ۴-مرحله‌ای بنا نهاده شده است. مهمترین ویژگی آنها عدم حساسیت به جریان راه‌اندازی و اضافه بار کوتاه مدت است.

ترانس برق صنعتی پُرنیک 30 و 45 کیلو ولت آمپر

ترانس برق صنعتی با جریان بالاتر از 60 آمپر تا 150 آمپر به صورت سفارشی قابل ساخت است. چنانچه کاربرد شما در این رنج قرار دارد، لطفا با ما تماس بگیرید. استابلایزر سه فاز مطابق با نیاز شما در کوتاه‌ترین زمان و با بهترین کیفیت و قیمت ساخته و ارائه می‌شود.

پیشرفته‌ترین فناوری ساخت استابلایزر سه فاز در استابلایزر سوئیچینگ پُرنیک پیاده شده است. در فناوری انحصاری شرکت، روش PWM و ترانزیستورهای IGBT برای کنترل ولتاژ سه فاز به کار رفته است. از این رو دقیق‌ترین نوع استابلایزر برای کاربرد برق سه فاز است. نوسان ورودی در بازه 280 تا 470 ولت، جبران شده و ولتاژ تثبیت شده 380 ولت به مصرف کننده می‌رسد.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.