استابلایزر چیست ؟ بررسی جامع و خرید بهترین استابلایزر ایرانی

استابلایزر چیست ؟ بررسی جامع و خرید بهترین استابلایزر ایرانی

استابلایزر چیست؟ واژه‌ی استابلایزر (Stabilizer) در لغت به معنی دستگاهی است که از نوسان جلوگیری و آن را جبران میکند. اما عموما وقتی سوال میشود که استابلایزر چیست ، باید مشخص کنیم که “چه دستگاه استابلایزری مد نظر است؟”.

رفتن به فروشگاه آنلاین تنها استابلایزر دانش بنیان ایرانی

از آنجایی که استابلایزر ها هم برای دوربین های عکاسی، هم برای ولتاژ برق، هم برای لبنیات و هم برای کاربردهای دیگر استفاده میشوند، پاسخ به سوال “استابلایزر چیست” میتواند گوناگون باشد.
در این مقاله قصد داریم توضیح کاملی از دستگاه استابلایزر های ولتاژ برق برای شما ارائه کنیم تا از 0 تا 100 استابلایزر را متوجه شوید و به طور دقیق به این سوال جواب دهیم که استابلایزر ولتاژ برق چیست؟

محتوا پنهان

استابلایزر برق چیست و مهمترین کاربرد آن کدام است؟

میدانیم که اکثر دستگاه ها و تجهیزات برقی اطراف ما، باید با برقی با ولتاژ 220 ولت کار کنند. البته بسیاری از این لوازم میتوانند با ولتاژی نزدیک به 220 هم به فعالیت خود ادامه دهند اما به مرور زمان راندمان آنها کاهش یافته و دچار استهلاک شدید میشوند. اما دستگاه استابلایزر کجا وارد عمل می شود؟
اگر این ولتاژ خیلی افت کند و یا بیش از حد افزایش یابد، ظرف مدت کوتاهی تجهیزات شما از بین میروند و طبیعتا هیچ کدام از این تجهیزات برقی، در مقابل نوسان ولتاژ برق شهر گارانتی ندارند. به همین دلیل است که دستگاه های استابلایزر تولید شدند تا خیال مصرف کننده ها را از نوسان ولتاژ آسوده کنند.

دستگاه استابلایزر برق میتواند این نوسان ولتاژ را جبران کند و ولتاژی دقیقا مطابق با آنچه که برای تجهیزات شما تعریف شده است در اختیار آن ها قرار دهد. بدین ترتیب لوازم برقی شما نه می‌سوزند و نه دچار آسیبهای ناشی از افت یا افزایش ولتاژ می شوند.

✅ پس در یک جمله اگر بخواهیم بگوییم که استابلایزر چیست، میتوان گفت:

“ترانس اتوماتیک و دستگاه استابلایزر ابزاری است که به  کمک آن نوسانات ولتاژ شبکه برق جبران می‌شود.”

با کم و زیاد شدن بار‌گذاری شبکه برق در طول شبانه روز، روزهای هفته و حتی فصل‌های گوناگون سال، ولتاژ آن یکسان نبوده و زیاد و کم می‌شود. برای نمونه در فصل تابستان و در هنگام غروب آفتاب، از یک‌سو همچنان گرمای روز از بین نرفته و نیاز است که کولرها روشن باشند، از سوی دیگر با کم شدن روشنایی، چراغ‌های ساختمان‌ها نیز روشن هستند. ضمن اینکه همه واحدهای اداری، تجاری، صنعتی و خانگی پویا و لوازم برقی آنها نیز روشن هستند. در این زمان مصرف برق به بیشترین اندازه خود می‌رسد و ولتاژ شبکه بسیار کم می‌شود. در فصل‌های خنک و در نیمه‌های شب که مصرف برق بسیار کم است، ولتاژ شبکه به بیشینه خود می‌رسد. بنابراین کم و زیاد شدن ولتاژ برق طبیعی و گریز‌ناپذیر است. درنتیجه تهیه ترانس اتوماتیک و استابلایزر مخصوصا در برخی مناطق پر افت و خیز ولتاژی ضرورت می یابد.

شاید این توضیحات به صورت کلی بتواند به سوال استابلایزر چیست پاسخ دهد؛ اما برای اینکه بدانید برای مصارف شما در منزل یا محل کار، بهترین و مناسب ترین نوع استابلایزر چیست ، باید ابتدا با انواع استابلایزر ها آشنا شوید.

انواع استابلایزرهای برق و ترانس تثبیت ولتاژ [+5 مزیت اصلی]

انواع استابلایزر جبران نوسان ولتاژ برق ( بهترین نوع دستگاه استابلایزر چیست؟ )

استابلایزرهای ولتاژ از چندین نظر قابل دسته بندی هستند. انواع استابلایزر از حیث کاربرد، توان، تکنولوژی و … که هر یک را مختصرا در اینجا توضیح خواهیم داد. این توضیحات به طور مفصل در مقاله انواع استابلایزر ولتاژ برای مطالعه وجود دارد.

⭐ انواع استابلایزر از نظر تکنولوژی و فناوری ساخت

انواع استابلایزرها از نظر تکنولوژی ساخت

از دیر‌باز تا کنون دو فناوری فراگیر برای جبران نوسان ولتاژ برق شهر به‌کار گرفته شده است:  ترانس اتوماتیک با ساختار رله‌ای و ترانس اتوماتیک سروو موتوردار. اما به تازگی مدل جدیدی از استابلایزرها تحت عنوان استابلایزر سوئیچینگ هم به تولید رسیده که انقلابی در صنعت جبران نوسانهای ولتاژ به حساب میرود.

ویدیو معرفی آیتمهای نمایشی استابلایزر سوئیچینگ پرنیک روی LCD:

ترانس اتوماتیک با ساختار رله‌ای

در روش نخست، یک اتو‌ترانسفورماتور (Auto-Transformer) با چندین سر بیرون آمده از سیم‌پیچ ثانویه، به‌کار رفته است.

پیاده‌سازی این ساختار، متناسب با دامنه ولتاژ ورودی با استفاده از رله انجام می‌شود و روش پله-پله آن نمی‌تواند ولتاژ بار را در مقدار ویژه‌ای تثبیت کند. بلکه همواره آن را در بازه مناسبی نگاه می‌دارد. از دیدگاه ما به کار بردن واژه استابلایزر برای چنین ابزاری نادرست بوده و ترانس اتوماتیک رله‌ای برای نام‌گذاری آن بهتر است. زیرا ولتاژ خروجی آن روی یک عدد تثبیت نشده است.

ترانس اتوماتیک رله ای:
البته این واژه دانسته یا نادانسته به‌وسیله بسیاری از فروشندگان، همکاران و حتی سازندگان گرامی به‌کار برده می‌شود که نیازمند اصلاح است. همانطور که در پاسخ به سوال استابلایزر چیست  مشخص کردیم، استابلایزر جبران نوسان ولتاژ را به صورت دقیق رو عدد مدنظر انجام میدهد و سایر دستگاه هایی که این جبران را در بازه مشخص صورت میدهند، ترانس اتوماتیک نام خواهند داشت.

ترانس اتوماتیک و دستگاه استابلایزر سروو موتوردار

ساختار دیگری که به‌طور فراگیر برای جبران نوسان ولتاژ به‌کار می‌رود، اتو‌ترانسفورماتور دیگری است که سیم‌پیچی آن بر روی هسته‌های حلقوی انجام شده و تک‌تک دورهای آن در ‌دسترس هستند. از آنجا که شماره دورهای سیم‌پیچی بسیار زیاد است، به‌کار بردن رله برای وصل کردن آنها ناشدنی است. از این روی، روکش لاکی سیم‌ها تراشیده شده و یک جاروبک زغالی که به خروجی وصل است به کمک یک موتور سروو روی آنها لغزیده و با جابه‌جایی آن ولتاژ خروجی تنظیم می‌شود. در این مدل با جابه‌جایی‌های اندک جاروبک، می‌توان نوسانات کوچک ولتاژ را نیز جبران نمود. بنابراین کارکرد این‌گونه جبران‌سازها بسیار به استابلایزر می‌ماند.

استابلایزر سروو موتوری:

ناگفته نماند لغزش پیوسته جاروبک همراه با خوردگی آن در کوتاه‌مدت به از‌بین رفتن آن و بروز اتصال کوتاه در سیم‌پیچی ترانس می‌انجامد. در چنین مواردی دستگاه دچار آسیب‌دیدگی جدی و جبران‌ناپذیر می‌شود. همچنین شتاب سامانه مکانیکی برای جابه‌جایی جاروبک بسیار پایین است. در نتیجه جبران جهش‌های ناگهانی ولتاژ با کندی فراوان همراه است. پس ترانس اتوماتیک و استابلایزر با این ساختار نمی‌تواند از رسیدن نوسان به بار پیش‌گیری کند. اما بهترین نوع استابلایزر چیست؟

استابلایزر سوئیچینگ

برای از میان برداشتن همه کاستی‌های استابلایزرهای موجود، ریزپردازان کار پژوهشی ژرفی را از سال ۱۳۹۲ برای ساخت نمونه جدیدی از استابلایزر که تا پیش از آن نبوده آغاز نمود که به خواست خداوند و تلاش پیوسته همکاران در بخش‌های گوناگون شرکت در مهر ماه سال ۱۳۹۵ به پایان رسید و نخستین نمونه دستگاه استابلایزر / استابیلایزر یا استبلایزر ، با قدرت ۵ کیلووات ساخته شد. ساختار این دستگاه بر پایه کلید‌زنی با بهره‌گیری از کلید‌های نیمه‌هادی IGBT گسترش یافته و با روش کنترل پهنای پالس به تثبیت دامنه ولتاژ خروجی می‌پردازد. نوآوری ساخت این دستگاه در اداره ثبت اختراعات با شماره ۹۱۲۹۹ و در روز ۱۳۹۵/۱۱/۲۶ به ثبت رسیده است و این دستگاه های تماما ایرانی و فناورانه، علاوه بر اینکه مدرک دانش بنیان در ایران دارند، در US Patent ایالات متحده آمریکا هم ثبت اختراع شدند.

این آرایش نوآورانه، افزون بر‌آنکه می‌تواند ولتاژ خروجی را در اندازه نامی نگاه دارد، دارای کارکردی بدون فرسایش است و با شتابی بسیار زیاد به جبران نوسانات ولتاژ می‌پردازد. برای نمونه این دستگاه می‌تواند جهش آنی ولتاژ به اندازه ۶۵ ولت را در کمتر از ۴ هزارم ثانیه جبران نماید.

ویدیو مقایسه عملکرد استابلایزر سوئیچینگ پرنیک در برابر ترانس اتوماتیک رله ای:

اما برجسته‌ترین توانایی‌های کلیدی استابلایزر پرنیک چیست:

  • تثبیت دقیق ولتاژ خروجی روی اندازه نامی با دقت ۱± ولت
  • کارکرد ایستا و بدون استهلاک
  • جبران‌سازی پرشتاب نوسانات ولتاژ در بازه گسترده‌ای از ولتاژ
  • محصول دانش بنیان با ضمانت دو ساله

⭐انواع دستگاه استابلایزر از نظر توان و تعداد فاز

انواع استابلایزر از حیث تعداد فاز

شاید یکی از مهمترین معیارها برای انتخاب استابلایزر مناسب، توجه به توان مد نظر باشد. در بسیاری از واحدهای مسکونی و اداری یا حتی تجاری، سیستم های برق همگی تک فاز هستند و در واحد های صنعتی یا مراکز بزرگ تجاری، کنتورهای برق سه فاز وجود دارند. پس اگر بخواهیم بگوییم اولین گام برای انتخاب استابلایزر چیست، باید به تک فاز یا سه فاز بودن آن اشاره کنیم. سپس با توجه به تجهیزات متصل به استابلایزر، میتوان توان مد نظر را از 2 KVA  تا 45 KVA یا حتی بیشتر انتخاب کرد.

برای این مورد میتوانید از کارشناسان ریزپردازان نیز به طور رایگان مشاوره بگیرید.

⭐انواع استابلایزر از نظر کاربرد و موارد استفاده

انواع استابلایزرها از نظر کاربرد

شاید بسیاری از مشتریان استابلایزرهای برق، این دستگاه ها را برای مصارف خانگی و حفاظت از لوازم برقی منزل بخواهند. علاوه بر اینکه نوعی از این استابلایزرها را میتوان بر سر راه برق منزل قرار داد تا تمام تجهیزات برقی خانه، رگوله و تثبیت ولتاژ شوند، نوع دیگری از استابلایزرها هم وجود دارند که میتوانند صرفا دستگاه های خاصی را تحت تاثیر قرار دهند.

اما تفاوت این استابلایزرها در چیست؟

مثلا ممکن است شما بخواهید تنها برای بخشی از لوازم برقی منزل از استابلایزر استفاده کنید که در این صورت میتوانید از استابلایزر یخچال فریزر، استابلایزر تلویزیون و سیستم صوتی تصویری، استابلایزر ماشین لباسشویی و ظرفشویی یا … استفاده کنید. بعضا استابلایزرهای ویژه تری نیز وجود دارد که میتوان از آنها به عنوان استابلایزر آسانسور و یا استابلایزر کولرهای گازی و سیستم های تهویه مطبوع اشاره کرد.
بهرحال واضح است که با علم بر اینکه استفاده‌ی شما از استابلایزر چیست ، میتوانید انتخاب دقیق تری داشته باشید.

استابلایزرها دسته بندی های دیگری نیز دارند که به مهمترین آنها اشاره شد. پس حالا میتوان برای خرید استابلایزر اقدام کرد.اما مهمترین و تاثیرگذارترین نکته در هنگام خرید استابلایزر چیست؟

مهمترین نکات برای خرید استابلایزر

مهمترین نکات برای خرید استابلایزر چیست ؟

بعد از اینکه متوجه شدیم استابلایزر چیست ، حالا نوبت آن است که نکات مهم در خرید استابلایزر را با هم بررسی کنیم. گر چه که این نکات از دل همان مطالب ذکر شده استخراج می شوند اما بد نیست این موارد را به صورت یک جمع بندی و چک لیستی همواره به همراه داشته باشیم تا در هنگام خرید استابلایزر، موردی از قلم نیوفتد…
این نکات را میتوان اینگونه جمع بندی کرد:

  • در هنگام خرید استابلایزر حتما توجه ویژه ای به توان مد نظر خود داشته باشید تا دستگاه استابلایزری ضعیف تر از مجموع توان دستگاه های خود خریداری نکنید. این کار را میتوانید با جمع کردن توان هر وسیله به طور مجزا یا مشاوره گرفتن از کارشناسان ریزپردازان انجام دهید.
  • با توجه به وجود انواع تکنولوژی ها در ساخت دستگاه های استابلایزر، در هنگام خرید حتما به فناوری آن و نحوه نگهداری آن توجه کنید. عموما استابلایزرهای رله ای برای استفاده های نرمال خانگی مناسب هستند ولی برای تجهیزات حساسی که نیازمند تثبیت دقیق ولتاژ هستند، به نوع دیگری احتیاج است. ترانس های سروو موتوری هم خیلی زود به تعمیرات و تعویض قطعات نیاز پیدا میکنند. به همین دلیل استابلایزرهای الکترونیکی سوئیچینگ برای این موارد توصیه میشود که هم دقت بالایی دارند و هم نیاز به تعمیر نگهداری خاصی ندارند.
  • همچنین با توجه به نسخه های مختلف چینی، ایرانی یا حتی اروپایی در ایران، پیش از خرید باید توجه کنید که تاییدیه های فنی آن دستگاه استابلایزر چیست. حتما از اصل بودن ترانس ها اطمینان حاصل کنید. دقت داشته باشید که یک استابلایزر ارزان لزوما استابلایزر خوبی نیست…
  • خدمات پس از فروش مناسب یکی دیگر از نکات مهم در خرید استابلایزر است که پس از نیاز به تعمیرات استابلایزرها اهمیت می‌یابد.
  • در آخر هم قیمت منصفانه با توجه به آنچه که هر استابلایزر در اختیار شما میگذارد میتواند یکی از معیارها در خرید استابلایزر باشد.

لازم به ذکر است که ریزپردازان مدار سبز برای اولین بار در ایران، با تولید دستگاه استابلایزرهای هوشمند سوییچینگ موفق شده است تا ثبت اختراع آنها را در ایران و خارج از ایران به ثبت برساند و استابلایزر های خود را با برند “پرنیک” به تنها استابلایزرهای الکترونیکی ایرانی دانش بنیان تبدیل کند. همچنین این استابلایزرها دارای 2 سال ضمانت تعمیر و 7 روز ضمانت بازگشت هستند که قابل تمدید میباشد.

تفاوت UPS، محافظ برق، رگولاتور (ترانس) و استابلایزر

تفاوت UPS، محافظ برق، رگولاتور (ترانس) و استابلایزر چیست؟

شاید همیشه تصور بر این بوده که محافظ های برق هم میتوانند کار استابلایزر و حراست از تجهیزات الکترونیکی را بر عهده بگیرند. اما این تصور غلطی است؛ چرا ؟

یک محافظ برق چیست و چه میکند؟ زمانی که ولتاژ ورودی از حد قابل ملاحظه ای پایین تر یا بالاتر رفت، جریان را قطع کرده و دستگاه شما را خاموش میکند. این کار 2 مشکل در پی دارد:

اول اینکه این ولتاژ قطع عموما روی 60 ولت پایین تر و بالاتر از حد مجاز است که همین ولتاژ هم میتواند کاملا تجهیزات شما را از بین ببرد. اگر این ولتاژ را محدود تر کنند، بخاطر نوسانات همیشگی ولتاژ، دستگاه های شما اکثرا خاموش خواهند بود.

مشکل دوم هم به وضوح عدم کارایی وسایل برقی شما در زمان نوسان ولتاژ است.

اما نحوه عملکرد استابلایزر چیست ؟

استابلایزرها بر خلاف محافظ های برق، جریان برق را قطع نمی کنند و این افت یا افزایش ولتاژ را جبران میکنند. در واقع اگر ولتاژ کاهش یابد، این ترانس ها میتوانند ولتاژ را افزایش دهند و بالعکس؛ بدین ترتیب نه تنها تجهیزات شما خاموش نمیشوند بلکه با بهترین ولتاژ نامی خود به فعالیت ادامه میدهند.

اما یو پی اس (UPS) کارکردی متفاوت دارد. یو پی اس ها با ذخیره برق در باتری های خود میتوانند در هنگام قطع برق، جریان و انرژی را به تجهیزات متصل به خود وصل کنند و آنها را به کار بیاندازند. در واقع UPS در هنگام قطع برق کاربرد دارد و استابلایزر در زمان وصل برق برای جلوگیری از نوسان ولتاژ؛ استابلایزرها میتوانند لوازم برقی را بیمه کنند! حتی U.P.S ها هم نیاز به استابلایزر دارند. همانطور که قبلا هم اشاره شد، رگولاتور های اتوماتیک برق ( نوع دستی و غیراتوماتیک آنها سالهاست که استفاده نمیشود ) ، همان ترانس های تثبیت جریان هستند که میتوانند تا حدودی این افت و افزایش ولتاژ را جبران کنند. گفتنی است که استابلایزرها نیز در ساختار خود از ترانس استفاده میکنند اما بسیار پیشرفته تر و دارای تکنولوژی متفاوتی می باشند. برای اینکه کاملتر بدانید تفاوت UPS و دستگاه استابلایزر چیست ؟ به مقاله مربوطه در بلاگ پرنیک مراجعه کنید.

* استابلایزر رگولاتور (ترانس برق) محافظ برق UPS
جبران نوسان ولتاژ دارد دارد ندارد ندارد
قطع جریان در زمان بحران دارد دارد دارد ندارد
محافظت اتصال کوتاه و رعدوبرق دارد دارد ندارد ندارد
برق دهی در زمان قطع برق ندارد ندارد ندارد دارد

بهترین نحوه نصب استابلایزر

بهترین نحوه نصب استابلایزر چیست ؟

نصب استابلایزر مساله سخت و پیچیده ای نیست. شاید بسیاری با نگاه کردن به این دستگاه ها، به فکر فرو روند که نصب آن چقدر مشکل خواهد بود اما این گونه نیست.
اگر از ترانس های اتوماتیک و استابلایزر های مخصوص برخی لوازم منزل استفاده کنید که خیلی ساده دوشاخه ی وسیله خود را درون پریزهای این ترانس ها فرو میکنید و از این پس برقی که از دستگاه استابلایزر به آن وارد میشود کاملا رگوله شده است.

اما اگر از استابلایزرهای سراسری استفاده میکنید، کافی است تا پس از نصب آن بعد از کنتور اصلی، از ترمینال های تعبیه شده در پشت دستگاه استفاده کنید. سیم ورودی اصلی ساختمان را به input و کابل خروجی را به output وصل میکنید و تمام برقی که وارد واحد شما می شود، تثبیت شده و بدون نوسان ولتاژ خواهد بود. هرچند که این نحوه نصب در دفترچه راهنمای تمام استابلایزرهای پرنیک ساخته‌ی ریزپردازان مدار سبز با جزئیات نوشته شده، اما در صورتی که همچنان برای نصب مشکلی داشتید، میتوانید از یک برق کار یا حتی کارشناسان ما راهنمایی بگیرید.

مزایای استابلایزر چیست و چگونه کار میکند؟

همانطور که پیشتر هم اشاره شد استابلایزر ها ( که به انواع گوناگونی مثل استابیلایزر یا استبلایزر هم شناخته می شوند ) و ترانس های اتوماتیک برای جبران نوسان ولتاژ برق شهری به کار می روند و به کمک آنها، می توان تجهیزات برقی را از گزند آسیب های ناشی از نوسان ولتاژ برق شهر، بیمه کرد. در واقع مهم ترین مزیت استفاده از دستگاه استابلایزر را میتوان افزایش طول عمر لوازم برقی، فعالیت با بالاترین راندمان کاری و عدم آسیب در مقابل نوسان ولتاژ برشمرد. علاوه بر موارد ذکر شده؛ استابلایزرهای برق میتوانند در مقابل اتصال کوتاه، افزایش ناگهانی ولتاژ بر اثر صاعقه یا کاهش ناگهانی ولتاژ و مشکلات دیگر، از وسایل برقی شما حفاظت کنند.

اما برای پاسخ به این سوال که نحوه کار استابلایزر چیست ، باید دید هر دستگاه استابلایزر از چه تکنولوژی ساختی بهره می برد. استابلایزرهای رله ای با قطع و وصل کردن کلیدها در هر بازه ی ولتاژی، استابلایزرهای سروو موتوری با حرکت زغال دوار روی صفحه و استابلایزرهای الکترونیکی با میکروپروسسور ها میتوانند تنظیم ولتاژ را انجام دهند که توضیحات مفصل آنها در این مقال نمی گنجد. برای مطالعه بیشتر به بخش مقالات فناوری ها مراجعه نمایید.

مشکلات استفاده از استابلایزر دست دوم

مشکلات استفاده از استابلایزر دست دوم چیست؟

شاید مانند هر وسیله دیگری، در هنگام خرید استابلایزر به استفاده از استابلایزرهای دست دوم هم فکر کنید؛ اما این مورد را نمیتوان مانند وسایل الکتریکی دیگر دانست. شاید لزوما این کار اشکال نداشته باشد اما در اکثر موارد استفاده از استابلایزرهای دست دوم مشکلاتی را به همراه خواهد اورد.

استابلایزرهای معتبر دارای ضمانت و گارانتی تعمیرات می باشند تا در صورت بروز مشکل با خدمات پس از فروش خود بتوانند دوباره به فعالیت ادامه دهند؛ اما استابلایزرهای دست دوم عموما دوره گارانتی خود را پشت سر گذاشته اند و قابل اتکا نیستند؛ آن هم اگر محصولی غیر ایرانی و بدون گارانتی نباشند. از طرفی آن دستگاه استابلایزر برای مصارف همان مصرف کننده توصیه شده است و ممکن است تجهیزات شما دارای توان متفاوت یا نیاز خاصی باشند که استابلایزر دست دوم نتواند به آنها پاسخگو باشد.

همچنین استابلایزرهای دست دوم قیمت خیلی متفاوتی با استابلایزرهای نو ندارند و به طور کلی استفاده از استابلایزر و ترانس دست دوم کار منطقی به نظر نمیرسد و توصیه نمی شود. ریزپردازان با ارائه استابلایزرهای دانش بنیان ایرانی با حداقل 2 سال ضمانت و خدمات پس از فروش میتواند خیال شما را از بابت کیفیتی خاص، قیمتی مناسب و ضمانتی همیشگی راحت کند تا لوازم برقی خود را بدون دردسر از گزند نوسان ولتاژ رها کنید.

حال که به تفصیل بررسی کردیم که دستگاه استابلایزر چیست ، چه کاربرد و مزایایی دارد، چه انواعی دارد و در هنگام خرید آن به چه نکاتی باید توجه کرد، می توانید با خیالی آسوده و شناخت کافی پا در مسیر خرید و تهیه دستگاه استابلایزر بگذارید و از کارشناسان متخصص ریزپردازان مدار سبز (پرنیک)، برای تثبیت ولتاژ تجهیزات برقی خود و استفاده از بهترین دستگاه استابلایزر راهنمایی بگیرید.

کاربرد استابلایزر چیست و از این ترانس ها در چه صنایعی استفاده می شود؟

مطابق با مطالب اشاره شده، دستگاه استابلایزر در واقع برق ورودی پر نوسان را دریافت و با جبران سازی به وسیله تضعیف و تقویت ولتاژ، آن را رگوله می کند. اما این ولتاژ برق تثبیت شده تقریبا در بسیاری از مشاغل و صنایع استفاده می شود. اگر بخواهیم این کاربردها را دسته بندی کنیم، شاید ابتدا به حساس ترین کاربردهای دستگاه استابلایزر مانند مصارف پزشکی آزمایشگاهی و یا دستگاه های گران قیمت بتوان اشاره کرد.

اما خاص ترین مصارف یک دستگاه استابلایزر چیست؟ فارغ از کاربردهای عمومی در منازل، واحدهای تجاری – اداری – مسکونی یا کارگاه ها و کارخانه ها، از این ترانس و استابلایزرها در کاربردهای حساس تری نیز استفاده های گسترده می شود:

یک دستگاه لیزر آزمایشگاهی یا حتی تجهیزات عکس برداری مثل MRI یا CT-Scan در بیمارستان ها، وسایل بسیار حساس، ارزشمند و گران قیمتی هستند که اگر بخاطر نوسان ولتاژ از کار بیوفتند، علاوه بر آسیب مالی بالایی که برجای میگذارند، می توانند مدت ها واحد مربوط به خود را از خدمت رسانی تعلیق کنند. به همین دلیل استفاده از استابلایزر پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین وسایل حساس دیگر که قیمت بالایی دارند ( به جز ابزار پزشکی – آزمایشگاهی ) اهمیتی هم تراز با تجهیزات ذکر شده دارند. یک دستگاه CNC که کار برش، خم یا چاپ را انجام می دهد، می تواند با کوچکترین نوسان ولتاژی دچار آسیب شود و از بین برود. این امر در ماینر ها نیز قریب الوقوع است؛ به همین دلیل در مزارع استخراج، از استابلایزر ماینر استفاده می شود.

بیت کوین ماینر استابلایزر

استابلایزرها در کاربردهای بسیار متنوعی مورد استفاده قرار می گیرند که لوازم برقی خانگی مثل یخچال و فریزر، تلویزیون، ماشین های شستشو و … یا حتی آسانسور، گوشه ای از این کاربردهاست. برای این که بدانیم دقیقا برای هر کاربرد، بهترین مدل استابلایزر چیست ، لینک های جدول زیر کمک شایانی خواهند کرد :

استابلایزر آسانسور استابلایزر ماینر استابلایزر CNC استابلایزر پزشکی استابلایزر صنعتی استابلایزر خانگی

 

” لازم به ذکر است: هر دستگاهی که نوسان ولتاژ را جبران کند، استابلایزر نام ندارد. این دستگاه های عام و قدیمی که اکنون به دستگاه استابلایزر معروف هستند در واقع یک ترانس اتوماتیک می باشند و شایسته نیست بر آنها نام استابلایزر نهاد. بر طبق تعاریف واقعی و بین المللی، استابلایزرها دستگاهی هستند که به صورت هوشمند و به کمک میکروپروسسور ها با بالاترین دقت و راندمان و البته کمترین استهلاک ممکن، جبران سازی ولتاژ را انجام می دهند؛ یعنی دقیقا استابلایزرهای سری XI پرنیک

تفاوت استابلایزرهای سه فاز و تک فاز چیست؟

همانطور که در مقاله تفاوت برق تک فاز و سه فاز به تفصیل توضیح داده شد، همواره دو نوع جریان برق AC و DC وجود خواهد داشت. با توجه به شرایط هر یک، در مناطق شهری و برای استفاده های خانگی از برق تک فاز و در مراکز صنعتی با فشار باری بالاتر، از برق سه فاز استفاده می شود.

به همین دلیل اگر بخواهیم بدانیم اولین معیار برای خرید یک استابلایزر چیست باید به نوع تکفاز یا سه فاز بودن آن اشاره کنیم. در مصارف صنعتی با دستگاه هایی قوی، فشار جریان بار بیشتر و عموما حاشیه شهر از استابلایزر سه فاز ، و در مصارف خانگی مثل واحد های مسکونی – اداری ، از استابلایزرهای تک فاز استفاده می شود. مراکز تجاری نیز بسته به نوع جریان و تعداد فازها، ممکن است تک فاز یا سه فاز باشند که خیلی ساده قابل تشخیص است. بدین ترتیب استابلایزرهای تک فاز و سه فاز در نوع عملکرد تفاوتی ندارند و تنها در تعداد فاز ها برای هر نوع برق، به این دو دسته تقسیم بندی می شوند.

بهترین تکنولوژی به کار رفته در یک دستگاه استابلایزر چیست ؟

در بررسی انواع استابلایزر به طور کامل توضیح دادیم که عموما استابلایزرها از سه فناوری و تکنولوژی بهره می برند. در مقام مقایسه اگر بخواهیم بگوییم تفاوت این انواع فناوری در هر استابلایزر چیست ، می توان گفت:

استابلایزرهای رله ای به کمک کلیدهای اتصال و مکانیزم کلید زنی از طریق تضعیف و تقویت برخواسته از یک ترانس، میتوانند انتخاب مناسبی برای دستگاه های غیر حساس و عام باشند؛ چرا که یک ترانس اتوماتیک و استابلایزر رله ای، ولتاژ را در ” بازه ای مناسب ” برای تجهیزات قرار میدهد. استابلایزرهای سروو موتوری به کمک حرکت یک چرخ یا زغال روی صفحه ای مدور، نوسان ولتاژ را جبران می کنند؛ هر چند این ترانس های اتوماتیک ( یا به اصطلاح عامیانه استابلایزر ) دقت بالاتری نسبت به مدل های رله ای دارند، اما استهلاک بسیار بالا و نیاز به تعمیرات دوره ای این دستگاه ها، آن ها را قابل اتکا نمی کند. اما دسته ی سومی از این تجهیزات وجود دارد که مطابق آنچه گفتیم، دقیقا می توانند پاسخ به سوال استابلایزر چیست باشند ! استابلایزرهای سوئیچینگ پرنیک، مدل XI  :

این مدل از استابلایزرها که عنوان دانش بنیان را به عنوان بهترین نوع استابلایزر با خود یدک می کشند، دقتی فراتر از انتظار ( کمتر از 1 ولت ) داشته و بدون صدا، استهلاک و نیاز به تعمیرات دوره ای، به صورت دائمی از تجهیزات برقی شما در برابر نوسان ولتاژ محافظت می کنند. جدول زیر به طور دقیقتر بیان می کند که تفاوت هر کدام از این تکنولوژی ها در استابلایزر چیست :

 

* مزایا معایب
استابلایزر رله ای قیمت پایین ، عمر مناسب دقت جبران سازی پایین
استابلایزر سروو موتوری دقت جبران مناسب کمی گران قیمت ، استهلاک بالا و عمر کم ، قطعات گران
استابلایزر سوئیچینگ تماما الکترونیکی، بالاترین دقت، بدون صدا و لرزش، بدون استهلاک و عمری طولانی کمی گران قیمت

جمع بندی دستگاه استابلایزر

اگر همچنان نمیدانید که بهترین استابلایزر مناسب برای شما چیست، کافی است از طریق تماس با ما، اطلاعات خود را کامل تر نمایید و مطمئن عمل کنید. ریزپردازان مدار سبز با تولید استابلایزرهای دانش بنیان و تماما ایرانی با توان های مختلف در دو رده ی تک فاز و سه فاز با نام تجاری پرنیک، سراسر ایران را تحت پوشش ارسال رایگان قرار داده است و این محصولات را با ضمانت تعویض، تعمیر و عودت ارائه می کند. شما میتوانید برای خرید استابلایزر از چند طریق اقدام نمایید: صفحه فروشگاه اینترنتی استابلایزر پرنیک، تماس تلفنی با دفتر فروش پرنیک و یا مراجعه حضوری به آدرس دفتر پرنیک واقع در چهارراه سبلان شهر تهران.

سوالات متداول در ارتباط با دستگاه استابلایزر ❓

دستگاه استابلایزر چیست و چه تفاوتی با محافظ برق و UPS دارد؟

تجهیز الکترونیکی که نوسان ولتاژ برق ورودی را دریافت میکند و با جبران سازی آن، ولتاژی تثبیت شده به لوازم برقی متصل به خود می دهد را استابلایزر ولتاژ می گویند. اما محافظ های برق صرفا با افت بسیار شدید ولتاژ، دستگاه شما را خاموش میکنند. همچنین دستگاه های UPS هم با ذخیره انرژی در باطری، در هنگام قطع برق، جریان ذخیره شده را به تجهیزات شما متصل میکند.

انواع تکنولوژی به کار رفته در استابلایزر چیست؟

همانطور که در متن اشاره شد، سه نوع تکنولوژی رله ای، سرووموتوری و سوئیچینگ در استابلایزرها وجود دارد که سومین مورد، بهترین نوع آنهاست.

لزوم استفاده از استابلایزر چیست؟

با توجه به حساسیت دستگاه های برقی و البته عدم گارانتی آنها در قبال نوسان ولتاژ، استفاده از یک استابلایزر در هر جای ایران ضروری به نظر می رسد تا از آسیب و خسارت به تجهیزات برقی جلوگیری شود.

مهمترین کاربردهای استابلایزر چیست؟

استابلایزرها در هر صنعتی که به نوعی از تجهیزات برقی استفاده کند، به کار میرود که مهمترین آنها را میتوان دستگاه های ماینر، ماشین های چاپ یا برش، ساختمان سازی، صنعت و … نام برد.

معیارها و نکات مهم در هنگام خرید استابلایزر چیست؟

مهمترین نکات در خرید استابلایزر به طور مفصل در متن اشاره شده اما مختصرا میتوان تعداد فازها، توان، تکنولوژی به کار رفته، ضمانت و قیمت را از مهمترین آنها برشمرد.

چرا نباید استابلایزر دست دوم بخریم؟

همانطور که در متن اشاره شد، استابلایزرهای دست دوم عموما از صحت مناسبی برخوردار نیستند و ضمنا گارانتی ندارند. از طرفی توان یا تکنولوژی آن دستگاه استابلایزر ممکن است با نیاز شما متفاوت باشد.

بهترین قیمت استابلایزر چیست و نحوه خرید آن چگونه است؟

برای استعلام قیمت ها و خرید استابلایزر، کافی است از طریق صفحه فروشگاه اقدام نمایید یا با کارشناسان پرنیک تماس بگیرید تا بهترین استابلایزرهای ایران با تنوعی بالا را در کوتاهترین زمان در محل خود دریافت کنید

اشتراک گذاری این مقاله

27 نظر

  • ممنون از مقاله جامعتون. در واقع با توجه به فرق محافظ و استابلایزر ، بهتره که از استابلایزر و ترانس استفاده کنیم؟ چقدر اختلاف قیمتی دارن؟

    • سلام خانم سالور
      بدون شک استفاده از استابلایزرها به مراتب معقول تر و منطقی تر خواهد بود. اختلاف قیمتی که استابلایزر با محافظ برق داره، در برابر امکاناتی که در اختیار شما میگذاره قابل مقایسه نیست 🙏

  • از ویژگی های یه استابلایزر قطعا قیمتش هم هست. البته نمیگم که باید استابلایزر ارزان باشه یا گران. باید دید نسبت به کارایی که برای شما داره،
    چقدر می ارزه. ممنون از پرنیک

  • تقریبا کامل ترین مقاله بود در این زمینه. ولی همچنان من بخاطر وسواسی که دارم نمیدونم باید چه استابلایزری تهیه کنم. چطور میتونم مطمئن بشم
    از انتخاب بهترین استابلایزر مناسب؟

  • با توجه به کار استابلایزر، فکر میکنم در فصل تابستون یا اوج گرما و فشار بار برق، نیاز بیشتری به این دستگاه ها احساس بشه

  • توی این اوضاع بی برقی واقعا اگه استابلایزر های شما نبود تا الان همه چیم سوخته بود. ممنون از کیفیت

  • استابلایزر ولتاژ در زمان مصرف بالای شبکه که در تابستان خواهد بود بسیار مهم و ضروریه ولی در منطقه ای که ما هستیم حتی پاییز هم افت ولتاژ
    داریم و لازمه که از استابلایزر استفاده کنیم. ممنون از پرنیک بابت مطالب مناسب و کیفیت عالی استابلایزر ها

  • به تمام سوالات من درباره اینکه استابلایزر چیست پاسخ داده شد. ممنون از مقاله کامل شما

  • سلام. برای یه واحد ساده بدون کولر گازی در منطقه سیستان بهترین استابلایزر چیست؟ سپاس از راهنمایی شما

    • سلام و ادب
      اگر تنها تجهیزات متعارف در منزل دارید و در ادامه هم قصد اضافه کردن تجهیزات خاص یا کولرگازی رو ندارید، مدل ECO-6000 FULL مناسب هست. البته حتما افت ولتاژ منطقه رو در نظر داشته باشید که در محدوده کاری دستگاه باشد؛در صورتی که افت ولتاژ بسیار بالا ( ولتاژ کمتر از 150 ولت ) دارید مدل ECO-12000 WIDE را انتخاب نمایید. امیدوارم پاسخ مناسب رو دریافت کرده باشید…

  • اگه بیش از توان استبلایزر ازش کار بکشیم چی میشه؟ مثلا زده 10
    آمپر ما 15 آمپر بکشیم. سیستم محافظتی داره؟؟ واقعا چی میشه.

    • سلام و سپاس از سوال خوبتون
      دستگاه ها از دو طریق این مساله رو تشخیص می دهند. سنسور جریان با تشخیص اضافه بار ابتدا با هشدار صوتی و نمایش هشدار روی نمایشگر، این امکان را به شما می دهد که مصرف را کاهش دهید؛ اگر در مدت تعیین شده بار مصرفی کاهش پیدا نکرد، به صورت اتوماتیک خروجی برق را قطع می کند. علاوه بر این سنسور دما هم برای تشخیص گرمای ناشی از مصرف بالا در قطعات دستگاه، برای حفاظت هر چه بیشتر در نظر گرفته شده است.

  • ماکزیمم توان و فشاری که یه استابلایزر میتونه تحمل کنه چقدره؟ و لطفا بگید که برای یه واحد بزرگ مسکونی بهترین نوع استابلایزر چیست. ممنون

    • سلام خانم فدایی عزیز
      استابلایزرها با توجه به میزان مصرف، در توان های مختلفی طراحی و تولید میشوند و این میزان تحمل به توان دستگاه بستگی دارد. همینطور برای واحد شما با توجه به نوع کنتور، نوع و تعداد مصرف کننده ها بالاخص کولرهای گازی یا مصارف غیر متعارف دستگاه مورد نیاز شما تعیین می شود.
      لطفا برای مشاوره انتخاب دستگاه با شماره های بخش فروش تماس حاصل بفرمایید.
      با تشکر

  • دستگاه استابلایزر برق سه فاز ، امکان استفاده به عنوان سه تا تک فاز رو داره؟ برای نوسان ولتاژ. تشکر

    • سلام و درود
      سوال شما را از دو جنبه میتوان پاسخ گفت. اول اینکه تجهیزات متصل تک فاز باشند که در این مورد هیچ مساله ای وجود ندارد. از جهت دیگر برق ورودی متصل به ترانس به صورت سه برق تکفاز باشد. در این مورد از طریق منو می توانید کنترل توالی فاز دستگاه را غیر فعال کنید و از دستگاه بهره برداری نمایید. از طریق تنظیمات Operation Mode نیز می توانید دستگاه را روی حالت سه فاز یا تک فاز تنظیم نمایید. نکته حائز اهمیت این است که در این حالت ورودی فاز R حتما می بایست متصل باشد.
      نکته بسیار بسیار مهم: در ترانس های سه فاز حتما حتما نول دستگاه باید متصل باشد.

  • یه ویلا هست که توش میشه یه استابلایزر سه فاز گذاشت و هم میشه برای هر بخش استابلایزرهای تک فاز جدا جدا گذاشت. پیشنهاد شما چیه؟
    استابلایزر چه مدلی استفاده کنم؟

    • با سلام و احترام
      اگر تمام تجهیرات برقی ویلا تک فاز هست، تهیه کردن سه دستگاه مجزا مزایایی داره که اصولا پیشنهاد ما به این صورت هست. همونطور که خودتون هم فرمودین مدلهای سه فاز رو هم میتونید تهیه کنید. برای مشاوره دقیقتر و انتخاب بهتر لطفا با همکاران ما در بخش فروش در ارتباط باشید

  • با سلام
    استابلایزرهایی که ارائه میدید کیفتشون مثل استابلایزرهای دلتا خوب هستند؟
    ممنون میشم از پاسختون

    • سلام و احترام
      از نظر کیفیت ساخت و طراحی بهترین ها انجام شده است. اما از نظر تکنولوژی همانطور که با محصولات دلتا آشنا هستید این دستگاه ها دارای تکنولوژی سرووموتوری هستند. برای آشنایی بیشتر با مدل سوئیچینگ و مقایسه آن با محصولات سرووموتوردار پیشنهاد می کنم حتما به صفحه پرنیک TV سر بزنید.

    • لطفا بگید که برای یه واحد بزرگ اداری بهترین نوع استابلایزر
      چیست.؟https://souket.ir/

      • سلام. لطفا بگید که برای این واحد بزرگ اداری، کنتور برق سه فاز هستش یا تکفاز، آمپراژ اون رو هم بفرمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.