استابلایزر و ترانس اتوماتیک – دیجیتال یا آنالوگ؟

استابلایزر و ترانس اتوماتیک – دیجیتال یا آنالوگ؟

مدار کنترل استابلایزر و ترانس اتوماتیک جبران نوسان برق، همچون همه لوازم برقی دیگر، می‌تواند دیجیتال یا آنالوگ باشد. پیشرفت فناوری دیجیتال، مدتهاست که اشکالات نخست آنرا برطرف کرده و ضریب اطمینان کنترل کننده‌های دیجیتال را بالا برده است. بنابراین معایب یک سیستم آنالوگ بسیار بیشتر از مزایای آن است.

اگر نمی‌دانید استابلایزر و ترانس اتوماتیک چگونه کار می‌کند، با روش کار آنها آشنا شوید.

 

 

معایب سیستم کنترل آنالوگ در استابلایزر و ترانس اتوماتیک جبران نوسان برق

 

  • ناتوانی کاربر برای انجام تنظیمات دستگاه
  • به کارگیری روش‌های ابتدایی برای جبران نوسان برق
  • تعمیرات سخت، زمان‌بر و پرهزینه
  • عدم نمایش دقیق ولتاژ و شرایط کار دستگاه و میزان جبرانسازی ولتاژ
  • ناتوانی در نمایش دقیق اشکال پیش آمده
  • دشواری در ارتقا و سفارشی سازی دستگاه ترانس اتوماتیک و استابلایزر
  • نداشتن دقت بالا در جبران نوسان برق و اندازه گیری و نمایش پارامترهای دیگر دستگاه

 

استابلایزر دیجیتال یا آنالوگ

مزایای سیستم کنترل دیجیتال در استابلایزر و ترانس اتوماتیک جبران نوسان برق

 

بخش عمده‌ی مدار کنترل در یک سیستم دیجیتال (از جمله ترانس اتوماتیک و استابلایزر جبران نوسان برق) به صورت نرم‌افزار است. بنابراین سخت افزار سیستم دیجیتال، بسیار ساده‌تر از نمونه مشابه آنالوگ است. به روز رسانی روش کنترل با تغییر نرم‌افزار انجام می‌شود. با پیچیده‌تر شدن نرم‌افزار روش‌های کنترلی پیچیده، پیاده‌سازی می‌شوند. چون قطعات الکترونیکی کمتری به کار رفته، تعمیرات آن هم آسان‌تر و کم هزینه‌تر خواهد بود.

یادآوری می‌شود که تمامی محصولات پرنیک برپایه فناوری دیجیتال طراحی و ساخته شده‌اند. حتی کوچک‌ترین آنها: ECO-1000 FULL.

دستاوردهای سیستم دیجیتال در استابلایزر و ترانس اتوماتیک جبران نوسان برق

 

در ادامه دلایل اینکه یک سیستم دیجیتال چگونه می‌تواند تجربه شما از یک استابلایزر و ترانس اتوماتیک جبران نوسان برق را دگرگون سازد، آمده است. نمونه بارز و بسیار پیشرفته یک استابلایزر دیجیتال و بسیار دقیق، خانواده استابلایزر سوئیچینگ X-Intelligent می‌باشد. برای نمونه دستگاه XI-7 را ببینید و با دیگر دستگاه‌های موجود در بازار مقایسه کنید. همچنین کاربرد دیجیتال در ساختار ۴-مرحله‌ای برای ترانس اتوماتیک، امکان ساخت دستگاه رله‌ای چند صد آمپری را فراهم کرده است.

 

تنظیم حساسیت

 

در مواردی که سیم برق بلند می‌باشد یا جریان راه‌اندازی مصرف‌کننده زیاد است، در لحظه راه‌اندازی، افت ولتاژ شدید است. (نمونه بارز آن پمپ چاه است که با یک سیم بلند به کنتور برق وصل می‌شود.) در این موارد، دستگاه‌های متداول موجود در بازار با ایجاد افت ولتاژ شدید، خروجی خود را قطع می‌کنند. استابلایزر و ترانس اتوماتیک پُرنیک با قابلیت تنظیم حساسیت این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که میزان حساسیت دستگاه را به نوسان برق تنظیم نماید. همچنین با این ویژگی، امکان تنظیم سرعت جبران نوسانات برق هم فراهم است.

 

 

تنظیم سطح ولتاژ خروجی

 

در مواردی از جمله وجود فاصله زیاد بین دستگاه تا لوازم برقی، بهتر است سطح ولتاژ خروجی افزایش یابد. این کار برای آن است که افت ولتاژ روی سیمهای خروجی نیز جبران شود. همچنین در صورتی که ترانس اتوماتیک تنها به کولر گازی وصل شده، افزایش ولتاژ خروجی به سرمایش بهتر می‌انجامد. استابلایزر و ترانس اتوماتیک جبران نوسان برق پُرنیک امکان تنظیم سطح ولتاژ خروجی در بازه ۲۱۰ تا ۲۳۰ ولت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

 

 

تنظیم حداقل ولتاژ

 

چنانچه ورودی آنقدر ضعیف شود که از دامنه جبران نوسان برق خارج شود، خروجی دستگاه افت می‌کند. در استابلایزر و ترانس اتوماتیک پُرنیک، امکان تنظیم حداقل ولتاژ مجاز در ترمینال خروجی پیش‌بینی شده است. کاربر می‌تواند با ورود به منوی تنظیمات سیستم، حداقل ولتاژ کاری دستگاه را تنظیم نماید.

 

 

تنظیم زمان تاخیر

 

در لوازم برقی بین قطع برق تا وصل دوباره آن، به اندکی تاخیر نیاز است. برخی از آنها می‌بایست برای چند دقیقه خاموش بمانند (همانند یخچال، فریزر، کولرگازی و غیره). برای برخی دیگر، چند ثانیه نیز بس است (همچون سیستم‌های دیجیتال، صوتی تصویری و روشنایی). استابلایزر و ترانس اتوماتیک جبران نوسان برق پُرنیک گزینش زمان تاخیر بین ۳۰ تا ۳۰۰ ثانیه را در اختیار کاربر گذاشته است. بنابراین، با توجه به لوازم برقی وصل شده به دستگاه، می‌توان زمان تاخیر آغاز به کار را برنامه‌ریزی نمود.

 

 

دو فاز شدن برق

 

به دلایل مختلف از جمله قطع شدن سیم نول یا اتصال فاز به نول، برق تک‌فاز شبکه، دو فاز می‌شود. در این حالت برق ساختمان به جای ۲۲۰ ولت برابر ۴۰۰ ولت است. این ولتاژ در یک آن، آسیب جدی و مخربی را به وسایل برقی وارد می‌کند. این زمان آنچنان کوتاه است که هیچ دستگاه محافظ برق قادر به تشخیص آن نیست. استابلایزر و ترانس اتوماتیک جبران نوسان برق پُرنیک دو فاز شدن ورودی را در زمانی کمتر از ۱ میلی‌ثانیه تشخیص می‌دهد و خروجی را قطع می‌کند.

 

استابلایزر دیجیتال یا آنالوگ

نکته بسیار مهم

 

بسیاری از دستگاه‌های ترانس اتوماتیک و استابلایزر جبران نوسان برق دارای نمایشگر دیجیتالی ولتاژ ورودی یا خروجی هستند. خریداران گرامی می‌بایست دقت کنند که تنها داشتن یک نمایشگر دیجیتال، گواهی بر دیجیتالی بودن مدار کنترل نیست. بررسی دیگر شواهد و امکانات دستگاه و مشورت با کارشناسان آگاه و خبره، می‌تواند به شما در شناسایی بهتر دستگاه کمک کند.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.